Sól drogowa, znana również jako chlorek sodu, jest tradycyjnie stosowanym środkiem do odladzania dróg. Jej główne zalety to niska cena zakupu i szeroka dostępność. Jednakże, pomimo tych zalet, sól drogowa wiąże się z szeregiem kosztów ukrytych i długoterminowych, które mogą przewyższyć korzyści wynikające z jej niskiej ceny.
Koszty operacyjne i częstotliwość stosowania
Sól drogowa jest skuteczna w umiarkowanych warunkach zimowych, ale jej efektywność spada w bardzo niskich temperaturach. W takich warunkach może być konieczne częstsze stosowanie, co wiąże się z wyższymi kosztami robocizny i paliwa. Częste aplikacje zwiększają także zużycie sprzętu, co prowadzi do dodatkowych kosztów związanych z konserwacją i naprawami.
Korozja i wpływ na infrastrukturę
Sól drogowa jest bardzo korozyjna, co może prowadzić do szybkiego zużycia nawierzchni dróg, mostów i pojazdów. Koszty napraw i konserwacji infrastruktury, które są regularnie narażone na działanie soli, mogą być znaczne. W dłuższej perspektywie, koszty związane z korozją mogą przewyższyć oszczędności wynikające z niskiej ceny zakupu soli.
Wpływ na środowisko
Sól drogowa ma także negatywny wpływ na środowisko, w tym na roślinność przydrożną oraz na zanieczyszczenie wód gruntowych i gleby. Koszty rekultywacji terenów zniszczonych przez sól mogą być znaczące.
Octan wapniowo-magnezowy (CMA) to nowoczesny środek do odladzania, który oferuje szereg przewag ekonomicznych w porównaniu z solą drogową. Mimo że cena zakupu CMA jest wyższa, jego właściwości i korzyści mogą sprawić, że jest to bardziej opłacalne rozwiązanie w dłuższej perspektywie.
Koszty operacyjne i częstotliwość stosowania
CMA jest bardzo skuteczny w szerokim zakresie temperatur, co oznacza, że może być stosowany rzadziej niż sól drogowa. Mniejsza liczba aplikacji przekłada się na niższe koszty robocizny i paliwa. CMA ma również lepsze właściwości prewencyjne, co dodatkowo zmniejsza potrzebę częstych aplikacji. Dzięki rzadszym stosowaniom, koszty związane z obsługą i utrzymaniem sprzętu są niższe.
Korozja i wpływ na infrastrukturę
CMA jest praktycznie niekorozyjny, co oznacza, że jego stosowanie nie prowadzi do przyspieszonego zużycia nawierzchni dróg ani pojazdów. Brak korozji przekłada się na niższe koszty napraw i konserwacji infrastruktury. W dłuższym okresie, oszczędności na naprawach infrastruktury mogą znacznie zrekompensować wyższą cenę zakupu CMA.
Wpływ na środowisko
CMA jest znacznie bardziej przyjazny dla środowiska w porównaniu do soli drogowej. Nie zanieczyszcza wód gruntowych ani gleby i ma minimalny wpływ na roślinność przydrożną. Zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko może przyczynić się do obniżenia kosztów związanych z rekultywacją terenów oraz do poprawy ogólnej jakości środowiska.
Podsumowanie
Mimo że sól drogowa jest tańszym środkiem do zakupu, jej wyższe koszty operacyjne, negatywny wpływ na infrastrukturę oraz środowisko mogą sprawić, że długoterminowo jest mniej ekonomiczna niż CMA. Octan wapniowo-magnezowy (CMA), mimo wyższej ceny zakupu, oferuje znaczące korzyści ekonomiczne dzięki rzadszym aplikacjom, minimalnym kosztom związanym z korozją oraz mniejszemu wpływowi na środowisko. W dłuższym okresie, CMA może okazać się bardziej opłacalnym rozwiązaniem, które przynosi oszczędności na kosztach operacyjnych oraz naprawach infrastruktury.
Frazy kluczowe:
Bożena Katarzyna Dobrowolska
e-mail: bkdobrowolska@bkdandpartners.com.pl
Adres: 91-004 Łódź,
ul. Lutomierska 48/13
NIP: 7331028800
REGON: 471499575