11 września 2024

Porównanie ekonomiczne środków do zimowego utrzymania dróg: CMA vs. sól drogowa

Przewagi ekonomiczne i środowiskowe stosowania octanu wapniowo-magnezowego zamiast soli drogowej

Zimowe utrzymanie dróg to kluczowy element zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności komunikacji podczas trudnych warunków pogodowych. W tym kontekście, wybór odpowiednich środków do odladzania ma znaczący wpływ na koszty operacyjne oraz długoterminową efektywność. W artykule porównamy dwa popularne środki: sól drogową i octan wapniowo-magnezowy (CMA), podkreślając przewagi CMA pod względem ekonomicznym.

 

Sól drogowa

 

Sól drogowa, znana również jako chlorek sodu, jest tradycyjnie stosowanym środkiem do odladzania dróg. Jej główne zalety to niska cena zakupu i szeroka dostępność. Jednakże, pomimo tych zalet, sól drogowa wiąże się z szeregiem kosztów ukrytych i długoterminowych, które mogą przewyższyć korzyści wynikające z jej niskiej ceny.

 

Koszty operacyjne i częstotliwość stosowania

Sól drogowa jest skuteczna w umiarkowanych warunkach zimowych, ale jej efektywność spada w bardzo niskich temperaturach. W takich warunkach może być konieczne częstsze stosowanie, co wiąże się z wyższymi kosztami robocizny i paliwa. Częste aplikacje zwiększają także zużycie sprzętu, co prowadzi do dodatkowych kosztów związanych z konserwacją i naprawami.

 

Korozja i wpływ na infrastrukturę

Sól drogowa jest bardzo korozyjna, co może prowadzić do szybkiego zużycia nawierzchni dróg, mostów i pojazdów. Koszty napraw i konserwacji infrastruktury, które są regularnie narażone na działanie soli, mogą być znaczne. W dłuższej perspektywie, koszty związane z korozją mogą przewyższyć oszczędności wynikające z niskiej ceny zakupu soli.

 

Wpływ na środowisko

Sól drogowa ma także negatywny wpływ na środowisko, w tym na roślinność przydrożną oraz na zanieczyszczenie wód gruntowych i gleby. Koszty rekultywacji terenów zniszczonych przez sól mogą być znaczące.

 

Octan wapniowo-magnezowy (CMA)

 

Octan wapniowo-magnezowy (CMA) to nowoczesny środek do odladzania, który oferuje szereg przewag ekonomicznych w porównaniu z solą drogową. Mimo że cena zakupu CMA jest wyższa, jego właściwości i korzyści mogą sprawić, że jest to bardziej opłacalne rozwiązanie w dłuższej perspektywie.

 

Koszty operacyjne i częstotliwość stosowania

CMA jest bardzo skuteczny w szerokim zakresie temperatur, co oznacza, że może być stosowany rzadziej niż sól drogowa. Mniejsza liczba aplikacji przekłada się na niższe koszty robocizny i paliwa. CMA ma również lepsze właściwości prewencyjne, co dodatkowo zmniejsza potrzebę częstych aplikacji. Dzięki rzadszym stosowaniom, koszty związane z obsługą i utrzymaniem sprzętu są niższe.

 

Korozja i wpływ na infrastrukturę

CMA jest praktycznie niekorozyjny, co oznacza, że jego stosowanie nie prowadzi do przyspieszonego zużycia nawierzchni dróg ani pojazdów. Brak korozji przekłada się na niższe koszty napraw i konserwacji infrastruktury. W dłuższym okresie, oszczędności na naprawach infrastruktury mogą znacznie zrekompensować wyższą cenę zakupu CMA.

 

Wpływ na środowisko

CMA jest znacznie bardziej przyjazny dla środowiska w porównaniu do soli drogowej. Nie zanieczyszcza wód gruntowych ani gleby i ma minimalny wpływ na roślinność przydrożną. Zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko może przyczynić się do obniżenia kosztów związanych z rekultywacją terenów oraz do poprawy ogólnej jakości środowiska.

 

Podsumowanie

Mimo że sól drogowa jest tańszym środkiem do zakupu, jej wyższe koszty operacyjne, negatywny wpływ na infrastrukturę oraz środowisko mogą sprawić, że długoterminowo jest mniej ekonomiczna niż CMA. Octan wapniowo-magnezowy (CMA), mimo wyższej ceny zakupu, oferuje znaczące korzyści ekonomiczne dzięki rzadszym aplikacjom, minimalnym kosztom związanym z korozją oraz mniejszemu wpływowi na środowisko. W dłuższym okresie, CMA może okazać się bardziej opłacalnym rozwiązaniem, które przynosi oszczędności na kosztach operacyjnych oraz naprawach infrastruktury.

 

Frazy kluczowe:

- Octan wapniowo-magnezowy
- Zimowe utrzymanie dróg
- Przewagi środowiskowe CMA
- Alternatywa dla soli drogowej
- Korzyści ekonomiczne CMA
- Ochrona infrastruktury przed korozją
- Przykłady zastosowania octanu wapniowo-magnezowego
 

Sprzedaż soli drogowej oraz ICE & DUST-AWAY (CMA)

Skontaktuj się z nami

Sól drogowa z Kopalni Kłodawa

 


 

DUST AWAY

STRONA GŁÓWNA

KONTAKT:

ICE & DUST AWAY

Logo BKD & Partners - sól drogowa, CMA, ICE & DUST-AWAY

 


 

SÓL DROGOWA

O NAS

Bożena Katarzyna Dobrowolska

telefon: +48 509 599 409

e-mail: bkdobrowolska@bkdandpartners.com.pl

Adres: 91-004 Łódź,

ul. Lutomierska 48/13

NIP: 7331028800

REGON: 471499575