Sól drogowa jest powszechnie stosowana w okresie zimowym do zapobiegania oblodzeniu dróg. Jest skutecznym i tanim środkiem, który pozwala zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, chodnikach oraz parkingach. Jednak coraz więcej badań wskazuje na to, że jej nadmierne użycie może mieć negatywne konsekwencje dla środowiska. Warto przyjrzeć się bliżej, jak sól drogowa wpływa na otaczającą nas przyrodę i jakie istnieją alternatywy dla jej stosowania.
Najczęściej stosowaną solą drogową jest chlorek sodu (NaCl), który obniża temperaturę zamarzania wody. Kiedy sól zostaje rozsypana na drogi, rozpuszcza się w wodzie, tworząc solankę, która zapobiega powstawaniu lodu i rozpuszcza istniejącą warstwę. Choć jest to skuteczny sposób na utrzymanie nawierzchni w zimowych warunkach, skutki tego procesu są odczuwalne w ekosystemie.
1. Zanieczyszczenie wód gruntowych i powierzchniowych
Sól drogowa, rozpuszczając się, przenika do gleby, a stamtąd przedostaje się do wód gruntowych oraz rzek, jezior i zbiorników wodnych. Podwyższone stężenie chlorków w wodach może prowadzić do:
- Obniżenia jakości wody pitnej.
- Negatywnego wpływu na organizmy wodne, w tym rośliny i zwierzęta, które są wrażliwe na zmiany zasolenia.
- Zmniejszenia różnorodności biologicznej w ekosystemach wodnych.
2. Szkody dla roślin
Sól drogowa ma również negatywny wpływ na roślinność, zwłaszcza tę rosnącą w pobliżu dróg. Sól osadza się na liściach, korzeniach i glebie, co prowadzi do ich uszkodzenia, zahamowania wzrostu, a w skrajnych przypadkach – obumierania roślin. Rośliny przy drogach są szczególnie narażone na stres spowodowany wysokim stężeniem soli w glebie, co prowadzi do jej zasolenia.
3. Korozja i uszkodzenia infrastruktury
Sól przyspiesza korozję metalowych elementów infrastruktury, takich jak mosty, barierki czy pojazdy. Ma to nie tylko negatywny wpływ na estetykę i bezpieczeństwo konstrukcji, ale także wiąże się z wysokimi kosztami napraw i utrzymania.
4. Wpływ na zwierzęta
Zwierzęta dzikie i domowe często spożywają sól drogową, co może prowadzić do zatrucia. Ponadto, sól rozpuszczająca się w wodzie przyciąga zwierzęta, które mogą zbliżać się do dróg, co zwiększa ryzyko kolizji z pojazdami.
1. Alternatywne środki antyoblodzeniowe
Na rynku dostępne są alternatywy dla chlorku sodu, takie jak chlorek wapnia, chlorek magnezu czy całkowicie przyjazny dla środowiska octan wapniowo-magnezowy - ICE & DUST-AWAY.
2. Optymalizacja stosowania soli drogowej
Zmniejszenie ilości soli stosowanej na drogach można osiągnąć poprzez precyzyjne metody aplikacji, takie jak rozsypywanie soli w połączeniu z piaskiem czy żwirem. Stosowanie soli w odpowiednich warunkach atmosferycznych oraz regularne monitorowanie stężenia soli na nawierzchniach to skuteczne sposoby na ograniczenie jej negatywnego wpływu.
3. Edukacja społeczeństwa
Świadomość problemu oraz promowanie alternatywnych metod utrzymania bezpieczeństwa na drogach mogą przyczynić się do zmniejszenia nadmiernego używania soli. Warto zachęcać do stosowania środków, które są mniej szkodliwe dla środowiska, zarówno w przypadku utrzymania dróg, jak i prywatnych posesji.
Sól drogowa odgrywa kluczową rolę w zimowym utrzymaniu dróg, jednak jej nadmierne i niekontrolowane stosowanie ma poważne konsekwencje dla środowiska. Zanieczyszczenie wód, degradacja gleby, niszczenie roślinności oraz szkody dla infrastruktury to tylko niektóre z problemów związanych z jej używaniem. Istnieją jednak sposoby na ograniczenie tych negatywnych skutków, takie jak stosowanie alternatywnych środków antyoblodzeniowych oraz bardziej precyzyjne aplikowanie soli. Ważna jest także edukacja i podnoszenie świadomości na temat odpowiedzialnego zarządzania zimowym utrzymaniem dróg.
Jeśli zależy nam na ochronie środowiska i zmniejszeniu negatywnego wpływu soli drogowej, warto już teraz podjąć kroki w kierunku bardziej zrównoważonych rozwiązań.
Bożena Katarzyna Dobrowolska
e-mail: bkdobrowolska@bkdandpartners.com.pl
Adres: 91-004 Łódź,
ul. Lutomierska 48/13
NIP: 7331028800
REGON: 471499575